Historieförstörare

Jag funderade på en sak efter att jag sett på Antikrundan.

Där kollar dom på gamla möbler, prydnadssaker, klockor m.m och de flesta är mer än hundra år gamla, skapade av någon speciell person och har ett visst värde. Historiskt som ekonomiskt.

Tänk då om ett par hundra år när våra möbler och tallrikar och tavlor ska värderas och kollas upp för den historiska delen.
"Det här är då en stol som IKEA har gjort, den var en av tre miljoner och värdet är ca 20 kr".
Massproduktion förstör vår historia?
Idag är det sällan ett bord i någons hem är skapad av kärlek och omtanke och när man tänker på detta (åtminstone jag) så känns det ganska tragiskt.
Vi själva förstör vår historia! Precis som vi förstör vår värld. Vi är förstörare.

Sorgligt nog tycker jag om de mesta av IKEAs saker och det mesta i mitt hem består av något därifrån.
Inte mycket man kan göra åt det, inte jag iaf. Jag äger inte den kreativiteten som t.ex. Sofie har, att kunna skapa ett trevligt hem av något annat än IKEAs möbler.
Tur för mig så lever jag inte om hundra år och kan bli ledsen över all den förlorade historian (-:

Om vi ska tala om något annat så tror jag att jag har tagit itu min datormus. Har lyckats slänga den i golvet två gånger idag och den börjar bli väldigt seg! Reagerar inte när jag klickar :-S

Om mindre än fem minuter börjar Den Gröna Milen. Jag har aldrig sett hela och borde passa på nu när tillfället ges.

Ha en bra lördagsafton alla ni glada festprissar eller helt enkelt hemmamysare.

/Sarah


En Gustaviansk byrå, gjord på 1780-talet. Värde ca 105000 kr.


En Malm byrå från IKEA, gjord på 2000-talet (?). Värde ca 1500 kr.

Kommentarer
Postat av: fiffi

105k! En sån hade jag målat turkos säkert, utan att ha koll på värdet. Om du vill kan jag fixa möbler till ditt hem också, jag har slut på plats hemma :)

2010-03-21 @ 14:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0