Självmordsforum?

Satt och tittade på en vad jag förmodar var repris av uppdrag granskning och de pratade om "droger" man köper lagligt över nätet, alltså "droger" som inte kan klassas som droger eller läkemedel men ger i princip samma effekt.
Det var om personer som dött av dessa "drogerna" eller de som "tappade" fingrar och tår, fötter och händer, organ som har slutat fungera. eftersom man inte vet alla de risker dessa lagliga droger har.
Och det är sjukt
Faktiskt
Intressant program!

Men.
De hade tydligen fått en väldig respons på förra veckans program som var om självmord - självmordsforum m.m.
Jag såg bara lite av det programmet efter som jag hade viktigare saker för mig *hrm*
Jag surfade runt lite för att se vad jag kunde hitta om detta.
Och detta var en sak jag fann:

Guiden är skriven för den som funderar på självmord men inte vet hur dom ska gå tillväga. Jag kan inte garantera att informationen är absolut korrekt, men jag hoppas att den kan fungera som en vägledning på vägen till det perfekta självmordet och mindre lidande för dig som planerar att ta ditt liv eller för vem som helst som kommer att läsa den...

Härligt! en självmordsguide på nätet.
Vad händer med världen?
Under programmet sa de att ca 15.000 försöker ta livet av sig varje år men "bara" 1500 lyckas.
Och jag säger det att det finns inte många, inte ett dugg många av de  orsaker som dagens svenskar eller säkert många andra personer runt om i världen har som kan vara så hemska så att man måste ta livet av sig.
Skolan är jobbig, det är körigt där hemma, jag har inga pengar, min pojk/flickvän gjorde slut, min hund har dött osv.
Visst är det jobbigt!! men för helvete inget att ta livet av sig för. Där finns alltid hjälp att få, vi har till 99% alltid åtminstone EN person som bryr sig om oss och som vill ha oss levande.
Det är bara vi själva som tänker för negativt och inte ser det ljusa i det mörka (filosofisk jag kan vara då) och om nu någon har varit i en sån sits och tycker att jag inte vet vad jag pratar om så ska jag säga det till dig unga dam eller unge herrn! att jag vet. Jag har mått pyton, jag har gråtit och gråtit dag ut och dag in tills jag inte borde kunna gråta mer men gör det ändå, jag har tänkt att visst vore det skönt att slippa alltihop, men för den delen... vem har inte det?
Detta är ett seriöst i-landsproblem och jag hoppas vi kan lösa det också.

Men att det finns forum! med massa människor där alla önskar att de vorde döda och sporrar varandra till att ta livet av sig, delar med sig av sina misslyckade erfarenheter och ger tips om vad som är bäst.
"Hör ni allihopa! person X har lyckats ta livet av sig nu! han tände fyr på sig själv och hela huset brann ner med både han och hans katt i!"
"Nej fy vad orättvist, när ska det bli min tur?! ja, gratulerar till X *applåder*"

Usch nä, man blir helt knäckt av människans dumhet, jag tror jag måste ta livet av mig (skämt åsido)
Vi måste helt enkelt bara se till att ta oss ur våra tunga perioder och se glädjen med livet så som våra familjer, vänner och choklad! Inte skulle man väl vilja göra de man älskar så hemskt ledsna, då kanske de också tar livet av sig! (okej, jag ska sluta ha dåliga skämt om detta!)
But you get my point! Hoppas jag.

Dock är det inte alltid så lätt att veta hur dåligt en person mår.
En kille dom pratade om, Bijan eller Dijan eller vad han nu hette, hade haft ett dåligt förflutet med sjukdomar och lite annat hemskt men verkade må bra - de visade en film där hans flickvän höll om honom och han log och verkade lycklig och sen en dag hade hans familj bara hittat honom död, druckit en speciell "självmordscocktail" vars recept han hade fått av en kille på internet.
Jag hittade faktiskt en artikel om det, läs här.
Tror att när/om jag blir förälder att jag kommer vilja ha lite mer koll på vad mitt barn finner på internet än vad många föräldrar har idag.

Sen finns det många fall då självmord "känns som enda utvägen".
Kanske en hemsk olycka - varenda familjemedlem dog förutom just DU, hade man orkat leva då?
Man vet om att man har en obotlig sjukdom och man vet att det kommer att vara väldigt smärtsamt - skönare att få det gjort  på en gång?
Det finns säkert massa hemska saker som gör att man har en "bra orsak" till att få slut på det.

MEN fortfarande, dagens svensk (ja, jag är ju svensk så jag får rikta in mig på svenskar) har i de flesta fall inte haft såna hemska upplevelser att det inte går att lösa på ett eller annat sätt!

Jag borde egentligen försöka somna nu, ville bara få ur mig lite tankar :-)
Du som läser får jättegärna skriva ner din åsikt, alltid skoj att få läsa!
It's a free world! rätt så åtminstone så du behöver inte hålla med mig och mina relativt snurriga tankar.

Godnatt gott folk!

/ Sarah

Kommentarer
Postat av: Björn

Snygg design! :D Välpimpad!



Bra inlägg detta, jag såg inte programmet men har läst reaktionerna i efterhand. Svårt att hindra tomtar från att skriva en "Suicide for Dummies" på internet, men visst är det fel!



De som inte är starka nog att ta sig igenom svårigheter behöver hjälp och stöd att ta sig upp igen, inte motsatsen. Jag har ju som du vet också haft svåra tider som jag tagit mig igenom. När jag kände mig helt uppgiven vid ett tillfälle så sökte jag upp någon att prata med. Det handlar inte alltid om terapi i flera år, det kan räcka med någon som lyssnar, någon som erbjuder en axel att gråta ut på eller en famn att känna sig trygg i.



Jag håller med om att det är ett I-landsproblem, absolut, vi är kanske lite bortskämda här med att det mesta ordnar upp sig relativt enkelt. Eller kanske att pengar löser problemen. När vi sedan står inför något som faktiskt kräver lite extra så blir vi helt handfallna. Detta ska inte tolkas som att jag skulle ha någon brist i respekt för de som tagit sitt liv, utan snarare att det från andra håll krävs lite mer förebyggande arbete och att man är vaken på signaler hos sitt barn. Föräldrar, skola, vänner, m.m.



Ett liv som slocknar för tidigt är en oerhörd tragedi och jag hoppas insatser görs för att förbättra statistiken. Under tiden får du, jag och alla andra hålla ett öga på de i vår omgivning och finnas där för dom. :)



Bra inlägg Sarah!

2008-09-19 @ 13:20:35
URL: http://ch4os.blogg.se/
Postat av: Johan

Depression är en sjukdom. Det går inte att bota en depressiv människa med "gaska upp dig" el, "så hemskt kan det inte vara", eller "du har människor som bryr sig om dig." Alla de sakerna är irrelevanta i sammanhanget/för en deprimerad människa. Att förlora sin hund, sin flickvän/pojkvän eller vara mobbad i skolan är svåra grejer, men knappast sånt som ensamt driver folk till självmord. Det ligger betydligt mer bakom, och är absolut för komplicerat för att diskuteras här.



fast det är ju bara min åsikt.

2008-09-19 @ 16:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0