Kärlek?

Ja.. nu sitter jag här i min säng och kan inte somna, en särskild orsak som jag faktiskt inte har lust att nämna här. men nu är det så att när jag sitter vaken såhär kan jag bli en riktig filosof (??) ja, eller något så här kommer mina tankar...

Vad är KÄRLEK?
starka känslor? bekymmer? nåt underbart? Nåt man längtar efter att få känna? nåt man fruktar? nåt man avskyr ? nåt man avgudar ? Kanske allt på en gång?

Alla har inte samma tankar om kärlek, men dom flesta håller nog med om att det är något underbart som inte händer allt för ofta i ens liv.
Det finns dom som går och blir förälskade stup i kvarten och säger att det är kärlek.
Men min åsikt om äkta kärlek är att det händer en eller två gånger i ens liv och inte varje gång man träffar en ny kille eller tjej.

Det man vill är att älska och bli älskad.
Jag själv har aldrig upplevt "Den riktigt kärleken" men jag väntar fortfarande på det och hoppas verkligen på att jag någon gång kommer att få uppleva det.
Därför kan jag inte säga att jag vet hur hemskt jobbigt det är att älska någon och inte bli älskad tillbaka av den personen man vill ha mer än allt annat.
Visst, jag har haft nån förälskelse, och inte bli "älskad" av den person som man är "kär" i är inte roligt. Jag har kommit på (iaf vad jag tycker) att förälskelse är en inbillning av kärlek, en "aptitretare". Alla har nog haft en förälskelse någon gång och inte kunnat sluta tänka på just honom/henne. Jag tror att känslan av äkta kärlek är som en förälskelse fast så mycket starkare och som varar i evigheters evigheter, inte bara några månader.
Kärlek kan dra fram några av dom värsta sidorna hos en person som t.ex. svartsjuka, men även många av dom bästa som ömhet och godhet.

Jag är inte den som tror på kärlek vid första ögonkastet, men jag tror mycket väl på att om man tror att det finns, så kan man uppleva det.

Något jag ogillar starkt är när man är ute och går med nån kompis och man träffar på ett par där killen är en riktig heting och tjejen är "ful" eller tvärtom och man får den här kommentaren från en vän "Varför är han/hon tillsammans? han/hon är ju så ful"
Kärleken är inte ytlig.

Nu menar jag inte på att jag totalt struntar i andras utseende, för det gör jag inte. Utseende spelar en viss roll, man måste ju känna en attraktion hos den person man har känslor för. Men ju mer man gillar/älskar en person desto vackrare blir den.
Jag minns när jag hade en förälskelse för ett bra tag sen och den personen som jag "föll" för var bara den underbaraste, hade alltid ett vitt sken runt omkring sig och var så himla söt... men när den förälskelsen försvann försvann även allt det jag såg hos den personen. Det luriga med en förälskelse är att när man väl har det så tror man att det är kärlek.

Några av dom kraftfullaste orden i världen är "Jag älskar dig".
Men sen så kan man ju älska på olika vis. På ett sätt som man älskar sin familj, på ett sätt som man älskar sina vänner, på ett sätt som man älskar glass och på ett sätt som man älskar en person. Det är så stora skillnader på sätten att älska, men så svårt att beskriva det. Kärlek är svårt att beskriva och alla beskriver det olika.

Jag känner mig ändå lyckligt lottad för jag får höra varje dag att jag är älskad. Även om det inte är på "Det äkta kärleks" sättet så är det ändå kärlek.

Nu har jag babblat på om kärlek hur länge som helst och om du läser hela vägen hit så är du duktig för det är trevligt att nån bryr sig om att läsa om min åsikt och lite om mina tankar.

Tänk på att älska så mycket du kan, för livet är kort. Oftast för kort.

Så jag tackar för mig och önskar dig en trevlig kväll :-)


lyssnar på just nu: Bonnie Tyler - Total eclipse of the heart

/ Sarah

Kommentarer
Postat av: Jessie

Jag har läst hela ditt blogginlägg och jag tycker att det är jättebra.. Du skriver jättebra. Och du Sarah, jag älskar dig :)

2007-09-20 @ 19:27:08
Postat av: knutut

sarah, du vet att du är bäst i hela världen! min bäst vän?! 3

2007-09-20 @ 20:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0